tisdag 23 februari 2010


Sommardrömmar
Jag hittade en påse blåbär i frysen. Dom hade vi plockat i somras på vårt blåbärsställe. Det ligger vid en liten tjärn med näckrosor.Runt omkring är det myrmark där det växer enstaka hjortron och tranbär. Längs bergsidorna växer dom största båbären.En gång gick jag ner mig i myren ända till låren så Jerry fick dra upp mig Suget jag kände finns fortfarande kvar i mitt medvetande.Men det är inte lätt att ta sig dit. Man får gå genom tät smågranskog, passera ett grävlingslya och hoppas att han inte är hemma. Sen är det uppför,i högt gräs där fästingarna sitter och lurar. Ja dom bären är plockade med livet som insats.
Blåbären kokade jag dricka av. Dricka skall ej spädas.

4 kkp blåbär
3 liter vatten
0,5 msk hela nejlikor
0,5 msk ätticksprit

Koka upp och låt stå i 2 dygn.

Sila sen ifrån bären. Mät upp saften och tillsätt 2 kkp socker per liter koka upp. Häll upp på fina flaskor. Servera drickan kall, i båa glas, eller varm som glögg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar