torsdag 18 februari 2010


Kring fågelbordet

När man tittar ut i trädgården är snötäcket upptrampat kors och tvärs. Det är spår av rådjur,vildkaniner, katter och fåglar alla leder fram till fågelbordet.
Kring fågelbordet kretsar talgoxar,blåmesar,pilfinkar,siskor,gulsparvar, koltrastar,skator, och grönfinkar.Dom pickar, pick,pick,spott vart tredje frö hammnar på marken där plockar andra fåglar plockar upp dem som koltrastar, sparvar och finkar.
Två stjärtmesar var här förra veckan. Det var första gången dom var här.
Björktrastarna kom i flock och satte i sig rönbären hängande upp och ner i dom tunna kvistarna som knappt bar dom.
Sen kom sidensvansarna körande i full fart som motor cykelbanditos med sin svarta mask kring ögonen och tvärbromsade framför rönnbären. Dom är inte stilla länge. Måste göra en sväng mellan ätandet och berusade av rönnbären körde en in i fönstret och så pang var han död.
Domherrarna har kommit ner från skogen och landat i körsbärsträdet och gör sen turer ner till fågelbordet. Deras röda,svarta och gråa färger är så vackert mot den vita snön och den rosa färgade vinterhimlen.
En natt vaknade jag av ett konstigt ljud som jag inte kunde förstå vad det var. Då kom Jerry upp och sa hör du ugglan.Ja det var det oo- oo- oo- hooo lät det, men vi såg aldrig ugglan i mörkret.

4 kommentarer:

  1. Men att det skulle ta så´n tid, beklagar MoffaFridolin. Trädgården har funnits där i trettio år, och träden: Signe Tillich,är mitt, tar god tid på sig, och, tja vad heter det nu? tidigt att ge frukt och mognar snabbt på sommaren, minnet sviker, men så kommer det som en blixt: Transparet Blanch, om jag nu stavar rätt. Tiden ja, jag menar att hon, Kristina borde ha börjat skriva för flera år sedan. Nu har jag egen hemsida, det är bra. Den heter www.MilkRiverUniversity.se och handlar om andra blommor över hela världen som behöver vattnas. Jag tänker på världens barn, och våra egna barn. Min tanke är den att de hör ihop. Genom att stimulera våra ungar med världens barn kan vi nå kontakter med facebook, eller smyg in på MoffasFacebookCafé så ska jag förklara mera genom vår Publikation som vi håller på med, en sofistikerad tidning med elektroniska komponenter till förbannelse. Don´t be shy, I will be with you, all the time...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera