fredag 8 mars 2013

Sockersug

 Vi äter  60 kg socker per person och år! Det blir över 1kg i veckan. Jag har precis läst en bok om bronsåldern där fanns inte socker överhuvudtaget, sockerbetan började odlas först på 1800 talet. Har människan varit utan socker så länge så ska det väl inte vara så svårt att lägga av.



Men jag försöker. Först fyllde jag år då vart det ju godis över, knäck, choklad och kakor och bullar, som måste ätas upp. Jag kan nämligen inte ha något hemma då snurrar tankarna kring det hela tiden och är man ute och ska fika med någon så kan man ju inte bara ta en kopp kaffe, eller? Ska man lägga om sin livsstil, aldrig fika med kaffebröd, men på födelsedagar då och om någon kommer på besök och min partner då. Socker suger socker. Är det bara att stålsätta sig. Men det är ju inte bara mig det gäller , mina barn och barnbarn äter kopiöst med godis ock dricka. Hur har det kunnat gå så här?

1 kommentar:

  1. men lite sött måste väl vara ok att stoppa i sig
    lördagsgodis tror jag är en bra sak
    även för oss vuxna
    varför är det så svårt sluta äta godiset i påsen man öppnat varför räcker det inte med en eller fem bilar eller pollyar
    men passa på göra dig av med godiset idag - skärtorsdagen
    var beredd - det kan komma fula påskgubbar också
    idag ska jag nämligen trotsa min vårkampanj att gå ner kilona som tillkommit sedan förra årets vårkampanj
    /leif

    SvaraRadera