måndag 15 mars 2010


BESÖK HOS LISBET

Lisbet övervintrar sina pelargoner och fuxior i källaren och på fönsterbrädorna så mycket hon får rum med. Hon skaffar minst en ny sort varje år. Goodsill, Stjärnpelargon och Tulpanpelargon är dom senaste. Blan fuxiorna har hon en mini rosa som jag tränktar efter, jag har fått skott av henne flera gånger men inte lyckats få den att överleva, nu har jag en på gång igen, få se hur det går. Vi brukar byta skott med varann och ibland får vi en raritet av Miss Linder. (Det kommer snart ett besök i hennes trädgård.) Det är många veckor kvar innan blommorna skall ut. Men det gäller att hålla koll på dom så att dom inte får löss, och får dom för lite ljus ränner dom i väg. Sen är det nattfrosten, hålla koll på termometern, in och ut med blommorna. Allt detta jobb gör man bara för att se dem blomma några månader innan frosten kommer igen. Det blir ingen lycka om man inte bygger för den.
Lisbet har en passion till och det är kakbakning. Hon har alltid kakor och bullar i sin frys. Vid födelsedagar har hon bullar och minst 7 sorters kakor sen är det tårta på det. Gissa om man har ont i magen när man åker hem. Idag när vi kommer är kaffebordet redan dukat med bullar,Bondkakor,Finska pinnar,Havrekakor och Äppelkaka med vaniljsås.

2 kommentarer:

  1. Undrar just vad jag ska göra med mina rangliga pelargonier? De har ju till och med börjat blomma. Känns lite hårt att klippa ner dem nu. Men jag måste kanske. Har du några bra tips?

    SvaraRadera
  2. Klipp ner dom till fem ,sex centimeter och plantera om dom, sätt sen de avklippta skotten i ny kruka. Korta av dom först till 3 blad ta bort blomman.

    SvaraRadera